Pedagogisch werkplan bij Paula


1) Kleinschalige dagopvang:
Maximaal 6 opvangplekken per dag beschikbaar, waarvan 1 opvangplek voor mijn zoon jonger dan 10 jaar.
 
2) Huiselijk:
De kinderen worden opgevangen in onze nieuw gebouwde schuur, ongedwongen, liefdevol, huiselijk en gemoedelijk, kijkend naar de wensen en behoeften van het kind.
Ik bied een warme en veilige plek waar volop aandacht is voor ieder kind, zodat we dingen kunnen ondernemen / spelletjes spelen / voorlezen / knuffelen / kletsen / samen tv kijken / met speelgoed spelen / knutselen / niksen / of waar we dan ook maar zin in hebben want in overleg is bijna alles mogelijk.
 
3) Rust, ritme, reinheid:
Actie word afgewisseld met rust. We eten/drinken en slapen/rusten op vaste momenten op de dag.
Een goede lichaamshygiëne vind ik net zo belangrijk als hygiënisch schoongemaakte werkruimtes en schone bedden.
Bij Paula beschikt over bedden die voorzien zijn van vaste matrassen, de matrassen zijn voorzien van moltons en hoeslakens. Na ieder slaapmoment word het beddengoed vervangen, wanneer een ander kind gebruik zal maken van datzelfde bed. 
 
4) Normen en waarden:
Ik ben consequent, niet streng. Ik vind 'alsjeblieft' en 'dank je wel' heel normaal. Alle kinderen worden hier gelijk behandeld, wat mijn kinderen niet mogen dat mogen andere kinderen ook niet en andersom. Ik vind het belangrijk om bij kinderen te benoemen welk gedrag ik niet graag zie en vooral hoe ik het wel wil zien.
 
5) Eten/drinken/luiers/overige:
Eten en drinken (m.u.v. kraanwater), flessen, luiers, billendoekjes, slaapzak en beer/tutdoekje, zonnebrandcrème, extra set kleding neem je als ouders/verzorgers mee van huis. Zo hou je als ouder/verzorger een goed overzicht op wat het kind inneemt op een dag en hou je zelf de controle over wat jouw kind eet/drinkt. Het eten/drinken kan overdag in de koelkast bewaard worden. Wat niet genuttigd is, krijg je mee naar huis terug. 

6) Speelgoed:
Speelgoed is aanwezig, zowel binnen als buiten. Het speelgoed is afgestemd op de leeftijd van de kinderen. Wanneer kinderen buiten gaan spelen is daar altijd toezicht bij, de tuin is volledig omheind. We hebben diverse voertuigen waarmee gespeeld kan worden, maar ook ballen of autootjes of een wipwap en een waterbaan of sprinkelmat voor als het warm weer is. 

7) Werken met thema's:
Natuurlijk maken we regelmatig werkjes, maar als een kind geen zin heeft dan knutselen we niet. De werkjes die gemaakt worden, worden afgestemd op de tijd van het jaar. 

We werken met een thematafel, daar worden verschillende werkjes aangeboden waarmee de kinderen op ontdekking kunnen gaan. Denk bijvoorbeeld aan: kinetisch zand, klei, macaroni, bladeren. Dit in combinatie met diertjes of auto's of houten popjes nodigt uit tot een fantasierijk spel. De kinderen kunnen en mogen de thematafel zelf ook helpen vorm geven, door bijvoorbeeld zelfgemaakte werkjes toe te voegen of gevonden materiaal.

Ik ben een VE opleiding aan het volgen, hierbij leer ik te werken met voorschoolse educatie. Dit is te vergelijken met wat vroeger de peuterspeelzaal was, wat betreft ontwikkelingsgebieden die gestimuleerd worden.